Ekonomika žije s covidem, ale na trhu práce to není znát


Ústup pandemie je cítit na trhu práce. Nezaměstnanost se drží podle údajů Českého statistického úřadu na hodnotě 3,7 procenta. Je velký převis nabídky práce nad poptávkou.

To ale není případ jedné z největších firem na severu Čech, sklářského koncernu AGC Flat Glass Czech, který patří k prestižním zaměstnavatelům. Podle personálního ředitele Libora Sehnala si tepličtí skláři na nedo-statek zájemců o práci nemohou stěžovat.

Ekonomika oživuje a alespoň na trhu práce je cítit ústup pandemie. Souhlasíte?

V této velmi specifické době se nedá téměř odhadnout, co nám letošní a příští rok přinese a jak se bude vyvíjet situace na trhu práce. Prozatím se chová dost nestandardně. Ekonomika totiž žije mnoho měsíců s coronavirem, jenomže na trhu práce to prakticky není vidět. A to vše zejména v důsledku státních zásahů. Migrace pracovníků je veliká, ale do celkových čísel nezaměstnanosti se prozatím zásadně nepromítá. Místo toho, aby celkový počet uchazečů o zaměstnání rostl, tedy aby také rostla míra nezaměstnanosti, překvapivě klesá. Ekonomika je hluboko pod potenciálem, nevyrábí se jako dřív. I když poroste, svého potenciálu ještě dlouho nedosáhne. Vládní opatření růst nezaměstnanosti jen odkládají a brzdí změnu struktury ekonomiky.

V celé republice firmy hledají přes 358 tisíc zaměstnanců. Má i vaše sklárna podobný problém?

Nemá. Dlouhodobě je zájem o práci ve společnosti AGC Flat Glass Czech velký. Prakticky volné pozice nemáme.

Čím to je? Souvisí to také s tím, že si AGC vychovává kvalifikované zaměstnance?

Jsme společnost, která svým zaměstnancům poskytuje jistotu zaměstnání, perspektivu kariérního růstu, výborné platové podmínky a špičkový program zaměstnaneckých výhod. Plně si uvědomujeme důležitost lidských zdrojů pro úspěšnou činnost podniku. Velmi dobře víme, že spokojený zaměstnanec je hlavní podmínkou pro dlouhodobý úspěch firmy, proto solidní přístup k zaměstnancům považujeme za neoddělitelnou součást firemní strategie. Jsme jednou z mála firem, která má vlastní střední školu. Mladí lidé pak vstupují do pracovního života vybaveni kompetencemi a znalostmi, které v naší firmě mohou uplatnit. Je důležité, aby již v průběhu školní přípravy měli žáci a studenti možnost poznat reálné pracovní prostředí, získat konkrétní představy o světě práce a o možnostech svého uplatnění. Naše Střední škola AGC dokonce připravuje budoucí zaměstnance i pro další firmy z regionu. Máme obory Informační technologie, Ekonomika a podnikání, Elektrikář, Mechanik elektrotechnik a Podnikání a nově otevřený maturitní studijní program Robotika a automatizace, které právě důsledně vychází z reálné potřeby zaměstnavatelů. Teoretickou výuku propojujeme s výkonem praxe přímo v podnicích. V řadě případů pak studentům podniky nabízí stipendia.

Přinesla doba nejpřísnějších epidemiologických opatření nějaká velká úskalí ve fungování velkých firem?

Jedním ze symbolů epidemie se stal hromadný přesun pracovníků do režimu home office, tedy na práci z domova. Některé firmy nechaly zaměstnance doma prakticky celý rok, mnohé v tom budou pokračovat i v budoucnu a uvažují o tom, že trvale zmenší kancelářské prostory. Práce z domova má však i svá úskalí. Přináší například zhoršenou komunikaci uvnitř firem. A prostředí kanceláře je daleko kreativnější než home office. Covid také přímo ovlivnil i práci personalistů. Namísto osobních setkávání se zájemci o práci, přišly na řadu online schůzky a pracovní pohovory na dálku. Ty sice šetří čas, ale přímý kontakt s uchazečem nenahradí.