
Letos je to 50 let, co se dvanáct tisíc tun těžký Kostel Nanebevzetí Panny Marie pro svou záchranu kvůli těžbě uhlí vydal rychlostí 2,16 centimetrů za minutu na 841 metrů dlouhou okružní jízdu okolo Mostu.
Kostel byl vystavěný po požáru města v roce 1515 podle plánů Jakuba Heilmanna ze Schweinfurtu na místě raně gotické baziliky. Stavba nového chrámu, zasvěceného Panně Marii, byla zahájena roku 1517 a trvala do začátku 17. století.
Stěhování začalo 30. září 1975 a trvalo do 27. října, transport trval 646 hodin. Kostel byl posunován na čtyřech kolejích, zezadu byl tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Elektronická čidla sledovala veškeré pohyby a výškové odchylky kostela při jízdě po nerovném terénu. Na novém místě byl pak posazen na nové základy. Opětovného otevření se kostel dočkal 4. listopadu 1988, slavnostně vysvěcen byl ve dnech 19. a 20. června 1993. Přesun je zapsán do zlaté knihy Guinessových rekordů jako nejtěžší předmět přepravený po kolejích.
Připomeňme si tento unikát dokumentární výstavou Padesát let přesunu Děkanského kostela v Mostě, která bude zahájena ve čtvrtek 15. května v 18:00 hodin v Městském divadle v Mostě. Vstup je volný.
Přidat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.