Na D8 v Ústeckém kraji vyrazí do akce nový pluh. S námrazou si poradí rychleji a šetrněji

Foto: ŘSD

Zima klepe na dveře a silničáři hlásí, že jsou připraveni. V Ústeckém kraji bude během zimní sezóny v pohotovosti 51 sypačů, 8 850 tun soli a 200 tisíc litrů solanky, která se bude průběžně doplňovat. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Kamily Zahálkové v loňském roce stála zimní údržba v Ústeckém kraji 67 milionů korun. „V letošním roce předpokládáme o něco vyšší čerpání zhruba 70 milionů korun,“ upřesnila Zahálková.

Novinka na D8. Chytrý pluh proti námraze

Speciální pozornost se věnuje horskému úseku dálnice D8 mezi Řehlovicemi a Petrovicemi. Tamní středisko má k dispozici 14 sypačů, 5 nakladačů a 3 200 tun posypové soli. Právě zde se letos poprvé v Česku testuje novinka: „Na D8 u Petrovic vyzkoušíme jako první v Česku pluh s dvojitým ostřím a speciálními tryskami. Ty umí přímo stříkat slaný roztok proti námraze. Pod tlakem aplikují postřik a zadní břit ho ještě zatlačí do pórů silnice. Tahle nová metoda rychleji odstraní zbytky sněhu i ledu. A je to o hodně šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Digitální dohled a chytré vozy

Moderní sypače jsou navíc vybaveny telemetrickou jednotkou, díky které dispečeři přesně sledují jejich pohyb i stav ošetření jednotlivých úseků. V reakci na mírné zimy s kolísavou teplotou kolem nuly pořizuje ŘSD také čistě solankové vozy, které umožňují efektivnější prevenci námrazy.

Dispečeři sledují počasí i silnice v reálném čase

Důležitým prvkem zimní údržby jsou dispečerská pracoviště. „Dispečeři mají většinou k dispozici online obrazové údaje z kamer, aktuální informace z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Vyhodnocují zároveň krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé dálnice. Součástí systému je i srážkový radar. A důležité také je, že dispečeři jsou v kontaktu s řidiči po celou dobu zásahu,“ popsal mluvčí silničářů. V Ústeckém kraji tuto koordinaci zajišťuje chomutovská pobočka, která má na starosti údržbu dálnic D6, D7 a dalších silnic I. třídy v délce 540 kilometrů.


Napište první komentář

Přidat komentář