Dramatický příběh z konce druhé světové války se váže k nejnovějšímu daru do sbírek Muzea města Ústí nad Labem. V epicentru ničivého náletu na Ústí nad Labem přežilo v dubnu 1945 jako zázrakem bez jediného škrábnutí pianino značky H. Raehse a rodině jeho zachránce sloužilo po další tři generace.
„Dědeček se jmenoval Antonín Skořepa. Přišel s rodinou do Ústí z Prahy Kbel hned po skončení války v rámci znovuosídlení pohraničí českými obyvateli. Pracoval tady jako tramvajový průvodčí a chodil i pomáhat s odklízením trosek bombardováním poničených domů. Byl poměrně muzikální, a tak si přitom všiml pianina, které stálo na nestrženém zbytku podlahy v druhém poschodí pobořeného činžáku,“ přiblížila původ nástroje jeho dárkyně Miloslava Kučerová. Nálezci se podařilo s pomocí kolegů z odklízecí party dostat instrument bez větší újmy ze staticky narušených trosek domu. Zvládli to bez techniky, jen pomocí svalů.
Je pravděpodobné, že na rozdíl od pianina, jeho původní majitel našel v troskách domu zkázu a řadil se k 512 potvrzeným obětem dubnových náletů. Nástroj po úspěšné záchraně putoval na Bukov do domku v ulici Ve Stromkách č.14 a o pár let později do domu v ulici Nedbalova č. 12. „V naší rodině opravdu nezahálel – hrát se na něj naučil už můj tehdy šestiletý tatínek, později pak moje sestra i já. Dodnes mi zní v uších melodie, které táta miloval a s oblibou hrál – Ježek+W+V, Suchý+Šlitr, Glenn Müller, Gershwin,“ poznamenala Miloslava Kučerová. Po stěhování majitelky do malého bytu v roce 2017 stál nástroj v garáži, dokud se na konci minulého týdne nepřestěhoval do muzejního depozitáře.
Nástroj postavila firma H. Raehse, která vznikla roku 1882 nejdříve v Německu a o patnáct let později přesídlila do Liberce. Musel být vyroben do roku 1923, než se Raehse spojil s konkurentem Prokschem a spolu vytvořili v Československu poměrně rozšířenou značku Repia znamenající zkratku „Reichenberger Pianowerkstätten“. „Uvnitř piana se dochovala i vizitka hudebnin, které ho dodaly původnímu ústeckému majiteli. Šlo o obchod Artura Röhra z Litoměřic,“ upozornil kurátor sbírky uměleckého řemesla Jiří Belis.
Muzeum města Ústí nad Labem se zaměřuje na sbírání hudebních nástrojů ze severních a severozápadních Čech, i když má již ve svých sbírkách i unikátní nástroje vídeňské (C. Graf, Bösendorfer) nebo stolový klavír z Anglie. Z významnějších regionálních pianin muzeu zatím chybí zástupce českolipské firmy Rösler.