Vodík je celosvětově vnímán jako ekologické palivo budoucnosti pro všechny druhy dopravních prostředků. V České republice se zatím skloňuje především v oblasti automobilové a autobusové dopravy – to se ale nyní mění. Na jeho využití v další oblasti – konkrétně jako bezemisního pohonu osobních vlaků – se nyní dohodly tři významné domácí společnosti: Spolchemie, Čepro a Arriva. Projekt, který zatím nemá v České republice obdoby, by měl být realizován v průběhu příštích dvou až tří let.
„Využití vodíku jako bezemisního paliva je v souladu s naší snahou podporovat udržitelná a k životnímu prostředí šetrná řešení stejně jako s vývojem národní a evropské legislativy. Jsme rádi, že se budeme aktivně podílet na projektu, který reálně sníží dopady dopravy na ovzduší a klima,“ komentoval podpis Dohody o spolupráci mezi společnostmi ředitel SPOLCHEMIE Daniel Tamchyna.
Jedná se o již druhý projekt Spolchemie v oblasti vodíkové dopravy. Probíhající projekt s Dopravním podnikem města Ústí nad Labem má za cíl využít ústeckou chemičkou vyráběný vodík pro pohon celkem dvacítky městských autobusů. Vedle toho bude firma vodík jako palivo nabízet v plnicí stanici i zájemcům ze strany dalších dopravců i veřejnosti. „Dostatečná kapacita výroby vodíku nám umožňuje hledat i jeho další smysluplné využití – aktuálně se jedná o pohon vlaků,“ doplnil Tamchyna.
Distribuci vyrobeného vodíku zajistí společnost Čepro, která plánuje v areálu ústecké chemičky vybudovat a v následujících letech také provozovat vodíkovou plnicí stanici. „Legislativa Evropské unie tlačí své členské státy k omezování emisí a přechodu na alternativní paliva. Přestože přinejmenším do roku 2030 bude většinový podíl energie v dopravě pocházet stále z ropy, společnost ČEPRO, jakožto spolehlivý zdroj a garant kvalitních pohonných hmot, chce už nyní napomáhat hladkému přechodu mezi fosilní a alternativní energií v dopravním modelu České republiky,“ řekl generální ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva.
Dopravní společnost Arriva bude usilovat o nákup a následný provoz vodíkové vlaku, který by mohl zajišťovat osobní dopravu především na neelektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji, kde by částečně nahradil dieselové lokomotivy. „Arriva má zkušenost s vodíkovým vlakem v Nizozemsku. Proto se chceme pokusit vydat také u nás touto cestou a hledat zodpovědná a udržitelná řešení ve veřejné dopravě,“ doplnili zástupci Arriva k důvodům vstupu do společného projektu.
Spuštění samotného projektu je plánováno příští rok. Celkové investiční náklady by se měly pohybovat v rozmezí sto až dvě stě milionů korun.
Využitím vodíku v železniční dopravě se zabývají firmy po celém světě již od roku 2002. Po letech zkoušek a vývoje se tak například dostávají vlaky na vodík i do Evropy. Jezdí na některých linkách v Německu, dalších několik desítek vodíkových vlaků objednaly vloni ale třeba i francouzské železnice.