Nový projekt usnadní cestování


Kraje Středočeský, Ústecký, Plzeňský a Karlovarský se dohodly na vzniku projektu společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Jde o propojení měst a obcí v oblasti veřejné dopravy bez ohledu na to, do jaké z krajů patří. Cestujícím, by tak měl přinést celou řadu výhod, mimo jiné nové linky autobusů anebo uznávání krajských tarifů ve více spojích.

„Jsem rád, že mohu cestujícím, kteří využívají dálkovou anebo regionální hromadnou dopravu v oblasti, kde se naše kraje stýkají, představit tento projekt. Zvýšíme celkový počet vlakových i autobusových spojů, upravíme jejich jízdní řády tak, aby skutečně odrážely potřeby cestujících, a rozšíříme i tarify jednotlivých krajů na další linky. To vše při zachování finanční udržitelnosti systému. Do Čtyřmezí se zapojí i zdejší velký zaměstnavatel, firma Valeo. Na přípravě celého systému jsme spolupracovali i s obcemi a jejich svazky. Obce a svazky obcí také na realizaci projektu finančně přispívají,“ jmenuje několik výhod Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

„Velmi rádi spolupracujeme na tak zajímavém a prospěšném projektu. V okrajových částech našeho kraje podstatně zlepšíme úpravou trasy, přidáním návazností nebo posílením počtu spojů, několik linek. Region jihu Žatecka a jihu Podbořanska dostane lepší napojení na Karlovy Vary, Rakovník a Prahu. Vyzdvihl bych posílení vlaků do Rakovníka jak z Žatecka, tak z Lounska a přizpůsobení jízdního řádu směnným provozům. Nově prodloužené nebo spojované linky umožní přímé spojení z Kadaně přes Žatec do Prahy nebo z Podbořan přes Jesenici do Kralovic. S okolními kraji jsme úzce spolupracovali při přípravě dopravního řešení i při úpravě tarifů, aby cestování v tomto regionu bylo lepší po všech stránkách,“ konstatuje Marek Hrabáč, radní Ústeckého kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství.

Ústeckého kraje se týká posílení provozu na trati 161 z Rakovníka do Blatna u Jesenice. Přizpůsobeny budou kvůli školám a směnám ve firmách časové polohy vlaků mezi Lužnou u Rakovníka a Žatcem, upraven bude i jízdní řád na železnici mez Rakovníkem a Louny. V Blatně pak projekt počítá s vytvořením plnohodnotného přestupního uzlu mezi regionálními a dálkovými vlaky na trase z Plzně do Mostu. Jízdenky PID budou nově platit i ve vlacích mezi Blatnem a Žluticemi. Zrušíme i souběžnou autobusovou linku PID 564 Rakovník – Jesenice s tratí 161. Ústeckého kraje a zdejší autobusové dopravy se týká i další novinka. Současná linka 405 z Prahy-Zličína bude prodloužena ze Žatce až do Kadaně pod novým označením 415.

„Pro cestující do a z Plzeňského kraje jde o prvek, který jednoznačně vylepšuje dopravní obslužnost a přibližuje hromadnou dopravu vícero lidem. Co se týče našeho kraje, pak v případě železniční dopravy společně se Svazkem obcí ODORAK posílíme víkendovou dopravu na trati z Rakovníka do Kralovic. Co se týče autobusů, pak v rámci Čtyřmezí vznikne nová regionální linku 766 spojující náš kraj s Ústeckým. Propojí Kralovice, Jesenici a Podbořany,“ představuje konkrétní novinky Pavel Čížek, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy.

Změny nastanou 10. prosince 2023, tedy v den celostátní změny jízdních řádů. Do té doby je nutné, aby zastupitelstva a další orgány krajů schválily jednotlivé mezikrajské smlouvy, dodatky a objednávky. Do systému financování se v tomto případě zapojí i firma Valeo. Uvedení projektu do života bude provázet marketingová kampaň.